Jak zorganizovat farmářský trh, který přiláká nejen farmáře, ale i davy návštěvníků

Farmářské trhy se v posledních letech stávají vyhledávanou akcí, kam lidé chodí nejen za lokálními produkty, ale také za komunitou. Pro prodejce i návštěvníky se jedná o ideální místo, kde jsou k dostání kvalitní potraviny od místních, respektive kde je jasný původ veškerého zboží. To je jedním z hlavní důvodů pro popularitu farmářských trhů, a pokud se ptáme na otázku, jak uspořádat farmářské trhy, tak přesně pro takové čtenáře máme několik skvělých tipů. Organizace totiž vůbec snadná, pro posílení místní komunity taková událost ale udělá mnohé.

Historie organizace farmářských trhů

Počátky farmářských trhů se datují až do starověku, kdy se lidé scházeli, aby prezentovali své produkty kupujícím, kteří se třeba chtěli zásobit na zimu. Už ve starověkém Řecku a Říme však farmářské trhy působily jako skvělé místo, kde se lidé scházeli, aby si popovídali, zjistili, co je nejen ve světě potravin nového, a utužili sociální vazby. Jelikož se trhy konaly na náměstích, většina lidí je měla po cestě a alespoň na chvíli se zastavila, aby si popovídala nebo koupila čerstvé ovoce, zeleninu či maso.

S příchodem Starověku už lidé potřebovali povolení, aby mohli na náměstích prodávat v určité dny a na určitém místě. Farmářské trhy tedy získávaly formu organizace a lidé měli také větší přehled, kde a kdy jakého prodejce mohou zastihnout. V takovém formě pak v menších městech a vesnicích vydržely i během industriální revoluce, ovšem ve velkých městech už by se všichni prodávající na jedno místo nevešli.

Došlo tedy k tomu, že se trhy samovolně rozdělily podle toho, co se na nich dalo koupit, tedy na rybí trhy, masné trhy či trhy s ovocem a zeleninou. Tyto trhy však začaly upadat po dvou světových válkách, kdy se do módy dostaly supermarkety. Lidé najednou preferovali, že mají všechno na jednom místě, respektive upřednostňovali své pohodlí před znalostí, odkud přesně potraviny pochází. 

Takovému stavu nastal konec s pádem komunismu ve Střední Evropě, nicméně podobný trend nastal i v dalších zemích. Díky tomu, že se ve společnosti zvedla otázka životního prostředí, ekologie a udržitelnosti, vzrostla poptávka po potravinách s nejmenším množstvím chemických úprav. A kde jinde přijít k takovým produktům, než si je zakoupit přímo u producenta? Lidé 21. století dokáží znovu ocenit důvody, proč vůbec farmářské trhy kdy vznikly.

Význam farmářských trhů v současnosti

Jak už jsme zmínili, farmářské trhy jsou skvělým způsobem, jak stmelit místní komunitu, a především posílit důvěru mezi jejími členy. Na farmářských trzích totiž putuje zboží přímo od producenta k zákazníkovi, kteří tak naváží kontakt a získávají potraviny, o nichž přesně ví, odkud pochází a kde byly vypěstovány. Totéž vůbec nelze říci o většina zboží v supermarketech, které patří k symbolům konzumerizmu a odcizení. Naopak farmářské trhy podporují úzkou spolupráci mezi lidmi a snahu zatěžovat životní prostředí co nejméně.

O popularitě farmářských trhů svědčí také fakt, že se dnes pořádají nejen úplně všude, tedy na vesnicích, na předměstí i v centrech. Lidé mají zájem o kvalitní a čerstvé potraviny s jasným původem, a jelikož je prodávají pěstitelé samotní, tyto akce jsou ideální příležitostí se vzdělat v příbuzných tématech. Proto jsou oblíbenou součástí trhů také přednášky a workshopy.

Je vcelku logické, že pořádání farmářských trhů podporuje místní zemědělce a producenty zboží. Mají přímo před očima důkaz, že o jejich zboží je zájem a že lidé chtějí vědět o jejich potravinách víc, nicméně profituje z toho celý region. Farmářský trh totiž může mít velký vliv na turismus, neboť trh známý kvalitní zbožím může přilákat návštěvníky i z jiných okresů či krajů.

První kroky k úspěšnému uspořádání farmářského trhu

Existuje spousta věcí, na které si při pořádání farmářského trhu dát pozor, přičemž tou naprosto stěžejní jsou tyto:

Zajištění adekvátní kvality

Ještě, než se pustíme do plánování farmářského trhu, musíme začít průzkumem trhu. Jde o to, že farmářský trh organizujeme jen v případě, že máme co nabídnout, že? Rozhlédneme se po okolí, kontaktujeme místní zemědělce a producenty, zda by o nový trh měli zájem, za jakých podmínek by na něm prodávali a jaké mají představy. Jednak tímto postupem zjistíme seznam možný prodejců, jednak také můžeme sehnat užitečné informace o jiných farmářských trzích. 

Kromě kvality samotné musíme dbát také na to, že:

  • Potraviny budou opravdu čerstvé a lokální, tedy bychom si měli zjistit také informace o daných producentech a zvažovat pouze ty důvěryhodné. Kvalita a čerstvost jsou klíčem k úspěchu každého farmářského trhu.
  • Ekologie táhne, a proto bychom měli hledat takové zemědělce, kteří si dávají záležet na ekologicky šetrném způsobu pěstování. 
  • S ekologií a dodávání bio produktů souvisí certifikace dodavatelů, a sice pokud zemědělec produkuje bio produkty, je dobré se jej zeptat na certifikaci a u všech prodejců ji pravidelně kontrolovat.
koupě zeleniny
koupě zeleniny

Zvolení vhodné lokality

Nejprve musíme zvážit, zda nechceme pořádat farmářský trh v místě, kde budeme mít velkou konkurenci. Pokud bychom soutěžili se zaběhnutou značkou, start může být velmi náročný, naopak místa, kde taková akce chybí, mohou po naší iniciativě doslova skočit a tím nám rozjezd usnadnit.

Co se týče specifické lokality, ideální místo je takové, které je přístupné jak prodejcům, tak návštěvníkům. Pokud organizujeme farmářský trh v centru města, musíme se postarat o to, aby lidé měli kde zaparkovat. Pokud se rozhodneme pro jinou lokalitu, důležité je mít na paměti dobré dopravní spojení, jež je také nutné zdůraznit v rámci marketingu. Musíme myslet také na to, jak rozmístíme stánky, protože lidé potřebují prostor k tomu, aby se mezi nimi pohybovali a cítili se dobře, nikoliv stísněně.

Ve všech případech je nutné brát v potaz komfort návštěvníků, a to za každého počasí. Samozřejmě, to si objednat nemůžeme, nicméně různé párty stany a párty nábytek nám pomohou v tom, aby se lidé měli kde schovat před deštěm i sluncem. Právě kvůli stínu jsou pro organizaci farmářských trhů skvělé parky. Náměstí zase mohou dodat akci historický nádech.

Půjčovna PÁRTY BESKYDY - bílý párty stan 5x10m + pivní sety
Půjčovna PÁRTY BESKYDY – bílý párty stan 5x10m + pivní sety

Dobrá logistika

Pokud se ptáme, jak SPRÁVNĚ uspořádat farmářský trh, tuto část nesmíme podcenit. Co je tedy potřeba k organizaci farmářského trhu?

  • Infrastruktura: Počítejme s tím, že musíme zajistit přísun elektřiny a vody, toalet a odpadkových košů. Lidé by si ideálně měli mít kde sednout a schovat se, jak jsme výše zmínili.
  • Stánky: Někteří prodejci mohou mít vlastní vybavení, jiní ne, a proto je nutné zajistit přístřeší pro ty, který svůj stánek nemají.
  • Bezpečnost: Plánování farmářského trhu musí zahrnovat plnění bezpečnostních norem, a to hlavně předpisy požární ochrany a hygienické předpisy. Během horkých měsíců je vhodné myslet na zdraví návštěvníků a zajistit první pomoc.
  • Povolení: K hygieně a bezpečnosti se vztahuje také skutečnost, že organizace farmářských trhů vyžaduje získání řady povolení a dodržování místních legislativních norem. Při zjišťování nutných povolení a legislativy pro farmářské trhy doporučujeme si vždy vyhledat aktuální, neboť mohlo v poslední době dojít ke změně.

Stabilní rozpočet

Organizace farmářského trhu není levnou záležitostí. Obec, město nebo sponzoři nám mohou finančně pomoci, to nic ale nemění na tom, že o náklady a rozpočet na farmářské trhy se musíme postarat my jakožto organizátoři. Celková částka se liší podle velikosti, neboť malé farmářské trhy se mohou vejít do 50 000-100 000 Kč za jednu akci, zatímco obrovské farmářské trhy mohou vyjít i na milion.

Počítat v každém případě musíme s těmito položkami:

  • Pronájem lokality
  • Povolení a licence pro pořádání
  • Zajištění vody, elektřiny, odpadkových košů, toalet, stánků
  • Marketing + vytvoření značky grafikem
  • Pracovní síla
  • Pojištění odpovědnosti za škodu
  • Odpady, respektive odvoz odpadkových košů

Doporučujeme mít nějakou částku po ruce pro nepředvídatelné situace jako oprava vybavení či propagace na poslední chvíli. Pomoc pak může také prostudování tipů od Asociace farmářských tržišť.

Podpora obce či města

S náklady a rozpočtem na farmářské trhy nám pomohou třeba i místní firmy, ale také město nebo obec. Měli bychom si zjistit, co po nich můžeme žádat a co jim nabídneme. Někde slyší na stmelení komunity, někde se bude chtít oficiálně prezentovat starosta, jinde je zaujme, že organizace farmářského trhu povzbudí turismus. Jak tedy může město či obec pomoct?

  • Pronájem náměstí či jiného prostranství zdarma
  • Postarají se o reklamu na webu, sociálních sítích, novinách či rádiu
  • Mohou zajistit parkování a pomohou s logistikou
  • Mohou nás propojit s organizacemi a firmami, které by nás mohly podpořit

Další tipy jak uspořádat farmářský trh

Budování pověsti

S kvalitními produkty souvisí dobrá pověst. Zákazníci se budou vracet na farmářský trh pouze v případě, že zde najdou kvalitní potraviny a budou s nimi spokojeni. Díky tomu také mohou říci o trhu svým známým, zanechat dobrou recenzi na internetu, a tím se postarat zdarma o marketing. Čím lepší a stabilnější pověst, tím větší množství lidí můžeme přilákat příště. 

S tím se pojí také již zmíněné zajištění, aby u nás měli místo jen prodejci, co dbají na kvalitu a čerstvost, a nezatajují informace o svém zboží. To se nekontroluje zrovna snadno, je však jen na nás, koho na svůj trh pustíme. Dbát na to ale musíme, protože jen tak se třeba dostaneme do průvodce nejlepšími farmářskými trhy v republice.

A jak přilákat tyto prodejce na farmářský trh?

  • Měli bychom komunikovat zprvu emailech nebo telefonicky a domluvit si schůzku s tím, že prodejcům poskytneme dostatek informací a zajistíme propagaci akce.  
  • Komunikace musí být pravidelná i během roku, abychom pracovali na pevném vztahu a důvěře.
  • Přilákáme je také výběrem vhodné lokality a zajištěním profesionálního zázemí.
  • Vzhledem k odhadu návštěvnosti je nutné stanovit poplatek, za který budou moci prodejci mít na trhu stánek. 
  • Je vhodné umožnit kratší i delší spolupráci, výhodnější podmínky třeba dát novým farmářům v okolí. 
  • Pokud o někoho opravdu stojíme, můžeme mu poskytnout další výhody, kupříkladu exkluzivitu. Zrovna tento prodejce bude jediný, kdo může prodávat určitou potravinu, díky čemuž zájemci půjdou jen k nim. Je ale dobré mít na paměti, že tohle může odradit zase jiné prodejce.

Rozmanitost

Důležitou součástí toho, jak správně uspořádat farmářský trh, je také kvantita, respektive rozmanitost. Měli bychom se při organizaci zaměřit na to, abychom přilákaly producenty různých výrobků od čerstvé zeleniny a ovoce, přes mléčné výrobky, maso až po pečivo. Kromě jídla ale můžeme také zaujmout návštěvníky květinami a řemeslnými výrobky, díky čemuž si na trhu najde každý to svoje. Zároveň je třeba dávat pozor na to, aby nabídka odpovídala poptávce a na trhu se nenacházelo příliš mnoho stánků zaměřených na jeden typ zboží.

Přehlednost

Před začátkem akce bychom se měli postarat o to, aby se lidé na akci vyznali. Od věci není online nebo tištěný průvodce farmářským trhem a samozřejmě dobré značení v okolí lokality, abychom navedli jak pěší, tak návštěvníky, co přijedou autem.

Transparence

Mezi tipy pro úspěšné farmářské trhy pochopitelně patří transparence. Měli bychom apelovat na to, že prodejci budou otevření ohledně toho, jak své zboží pěstují, nicméně transparence se pojí také s uznáním chyb. Pokud se nám něco při organizaci nepovede, není vhodné zatloukat a předstírat, že je všechno v pořádku. Lidé naopak ocení upřímnost a pokoru.

Marketing pro farmářské trhy a bilancování

Abychom na farmářský trh přilákali návštěvníky, musíme investovat do reklamy, jinak to nejde. Výhodou je, že cílové skupiny těchto akcí jsou poměrně jasné, a sice rodiny s dětmi, mladí lidé a senioři. Jsou to široké skupiny, i díky tomu ale také máme široké možnosti, jak náš trh prezentovat, tudíž jak v papírové formě (letáky, plakáty, místní noviny), tak na sociálních sítích

Do reklamy zahrňme jak sortiment, který bude možno na trhu zakoupit, tak doprovodný program s důrazem na lokalitu, pokud je výjimečně příjemná. Lákejme na ochutnávky netradičních potravina přímo na místo a na další informace, které lidé najdou na webu nebo sociálních sítích. Tam můžeme umístit video a také s návštěvníky komunikovat, čímž formujeme loajální komunitu.

A čím ještě potěšit návštěvníky?

Už jsme se zmínili, že je vhodný nějaký doprovodný program. Ideální jsou přednášky nebo workshopy, ale pokud teprve začínáme, nejspíše bude zatím stačit třeba místní kapela a pro děti skákací hrad

Skákací hrad
Skákací hrad

Dbejme na ekologii

Jak uspořádat farmářský trh, který dbá na ekologii? Na našem farmářském trhu nabízíme bio produkty a vnímáme, jak je udržitelnost důležitá, takže máme základ, aby se i naše akce nesla v podobném duchu. Naprostým základem je také umístění košů na třídění odpadu, nicméně o životním prostředí můžeme rovněž informovat a tím přispět. Když už tyto koše máme, můžeme k nim umístit tabuli s informacemi, proč bychom měli třídit, dále informovat o tom, proč prodejci využívají skleněné nádoby a proč koupě potravin na farmářských trzích je šetrnější než v supermarketu.

Samozřejmě, mnozí zákazníci to už ví a proto přišli, opakování je ale matka moudrosti. Vzdělávat lidi však můžeme třeba kompostování, ke kterému se dají využít zbytky organického odpadu. Takto vlastně vracíme živiny zpět do půdy, na níž pak pěstujeme. Ideální je využívat rozložitelné obaly na celém festivalu a v budoucnu se snažit o ocenění zero waste akce. Díky tomu lze přilákat další návštěvníky, jímž na životním prostředí opravdu záleží.

Merchandise

Veškeré upomínkové předměty by měly jít ruku v ruce s heslem farmářských trhů, tedy být z organických materiálů a opravdu užitečné. Samozřejmě je opatříme logem trhu a vyzveme návštěvníky, aby nás koupí předmětů podpořili. A co tedy můžeme nabízet?

  • Pletené tašky, v nichž si lidé mohou nákup rovnou odnést
  • Sklenice a další nádoby na potraviny, které podporují zero waste
  • Láhve na vodu, limonády nebo mošty, jež jsou omyvatelné a znovu použitelné

Evergreenem jsou trička nebo čepice.

Spoluprací s oblíbenými lokálními firmami

Utužovat komunitu můžeme i tak, že požádáme o finanční podporu místní firmy, kterým na oplátku poskytneme reklamu. Tím potěšíme nejen majitele těchto firem, ale také návštěvníky, jež mnohem raději půjdou na akci, kterou zastřešují jím známé firmy, s nimiž už mají nějaký vztah. 

Kdybychom chtěli někomu vysvětlit, co jsou farmářské trhy a jaké jsou jejich výhody, měli bychom argumentovat tím, že na těchto akcích nakupující přesně ví, od koho potraviny přichází. Máme přímý kontakt s producentem, můžeme se na místě zeptat, jak potraviny pěstuje či jak pracuje na řemeslných výrobcích. Popularita farmářských trhů nadále roste a oblíbené jsou napříč republikou od farmářských trhů v Havířově, jež se konají každý pátek, až po farmářské trhy v Příbrami, kde se uskutečňují od března až do prosince. Samotná o organizace farmářských trhů není sice nic snadného ale naše tipy určitě se správným uspořádáním farmářských trhů pomohou.

Zdroje:

[1] 2024, 23rd April. (2024, April 23). 7 tips for growing a successful local farmers market. American City and County. https://www.americancityandcounty.com/2024/04/23/tips-for-farmers-market-success/ 

[2] Bill McKelvey Project Coordinator Division of Applied Social Sciences. (2021, May 1). University of Missouri. Starting and Operating a Farmers Market: Frequently Asked Questions | MU Extension. https://extension.missouri.edu/publications/g6223 

[3] Business Guru. (2024, February 7). https://businessguru.co/how-to-start-a-farmers-market/ 

[4] Průvodce podnikáním | ČSOB |. (2021, July 13). https://www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/sezonni-podnikani/

Nezávazná poptávka

Odesláním zprávy souhlasíte se zpracováním osobních údajů.